Sunday 15 January 2012

Couple? Bila nak berubah ni...


“Kau takda couple??? Kesiannya…”

“Ish, takkan lah kau takda pakwe kot. Kau kan cantik, baik, sopan, lemah lembut lagi.. Pendek kata, lengkap pakej lah!”

“Kenapa kau tak cari pakwe? Tak rasa sunyi ke asyik sorang-sorang je??”

“Sorry lah, aku busy. Petang ni aku ada date dengan boyprenggg aku. Tu lah…kalau kau ada boyprenggg kan senang, tak payah kau susah-susah cari kawan nak teman pergi makan. Mana-mana kau nak pergi, ajak je boyprenggg kau tu.”

Mungkin ada di antara anda yang pernah diajukan kata-kata seperti ini. COUPLE. Istilah yang tak asing lagi dah dalam kalangan kita semua sekarang ni. Malah, kalau kita nampak seseorang tu pakai cincin pun kita dah assume yang dia ber-couple, even kita tak kenal pun dia tu. Betul tak??? Bila kita nampak lelaki perempuan berdua-duaan kat shopping complex ke, kat kedai makan ke, kat taman, tasik dan segala tempat yang seangkatan dengannya, kita rasa tak heran lagi dah. Sebab apa?? Sebab benda macam ni dah jadi biasa sangat. Dengan sendirinya dalam kepala kita akan keluar kata-kata macam ni,

“Couple…biasalah. Tak dating tak sah!”

Adakah sebab kita rasa dah biasa sangat nampak, baru kita tak heran? Tak peduli, even yang dating tu kawan-kawan kita? Macam tu ke? Kita sebagai kawan, kenapa tak tegur? Takut? Kalau bukan kita sebagai kawan yang menegur, siapa lagi yang hendak tegur.. Memanglah ustaz ustazah ramai, orang-orang yang berilmu, beragama pun ramai, tapi takkan nak harap kat diorang je kot. Tugas diorang menyebarkan dakwah, diorang buat. Tugas kita pulak macam mana? Setiap muslim merupakan khalifah di muka bumi ALLAH ini. Jadi, kita juga haruslah menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah, sebagai pemimpin. “Selemah-lemah iman adalah mencegah dengan hati.” Jika iman kita lemah, bukankah kita sepatutnya berusaha untuk menguatkannya? Bila dah cegah dengan hati, cegah pulak dengan lidah (kata-kata), kemudian barulah boleh cegah dengan tangan (kuasa). Kalau nak cegah dengan kuasa tu memanglah agak sukar untuk dilaksanakan, memandangkan kita ni bukanlah terlibat dengan politik ke apa kan. Tapi, cegah kemungkaran dengan hati dan kata-kata, masih mampu kita lakukan betul tak? Manalah tahu dengan kata-kata kita tu, kita berjaya mengajak kawan-kawan atau sesiapa yang melakukan kemungkaran ni berubah kepada kebaikan. Kembali pada jalan yang lurus, jalan yang diredhai ALLAH. We never know till we try.



Memang tak mudah untuk memutuskan sesuatu perhubungan tu, apatah lagi dengan orang yang sudah kita sayangi sepenuh hati. Tapi, apa gunanya bercinta namun tidak diredhai malah dibenci oleh ALLAH? Siapa kita untuk melebihkan manusia berbanding pencipta kita. Sungguh tidak layak rasanya untuk membelakangi Dia hanya semata-mata kerana cinta manusia. Apatah lagi jika kita sendiri tidak pasti sama ada si dia benar-benar merupakan jodoh kita. Seringkali ramai yang terpedaya dengan janji-janji manusia. Apakah janji manusia itu dapat menandingi janji pencipta kita? Sudah semestinya tidak. Janji ALLAH sebagai perancang kehidupan kitalah yang selayaknya dipercayai. Fikirkanlah, jika tidak sekarang bila lagi? Kenapa perlu tunggu kemudian hari untuk membetulkan kesilapan jika kita tahu apa yang kita lakukan sekarang ni salah? Betulkan kesilapanmu itu sekarang. Usah dinanti pada yang tak pasti.

Bagi yang sudah berjaya memutuskan perhubungan haram anda, TAHNIAH saya ucapkan! Anda berjaya melakukan kebaikan yang tidak semua orang lakukan. Masih ada lagi di luar sana yang belum memperbetulkan kesilapan mereka. Mungkin mereka beranggapan masih ada masa untuk mereka membuat pembetulan atas kemungkaran yang mereka lakukan. Atau mungkin ada juga yang mengatakan bahawa mereka akan putus bila dah cukup bersedia. Tapi, percayalah. Anda tidak akan pernah bersedia, kerana anda menyangkakan bahawa semakin lambat anda putus, semakin anda bersedia. Namun, perkara sebaliknya yang akan berlaku. Semakin lambat anda membuat keputusan, semakin bertambah keraguan anda terhadap perkara tersebut. Anda ingin mengumpul semangat. Tapi, adakah anda sedar bahawa anda juga sedang mengumpul dosa? Renung-renungkan.

Tapi kalau dah memang bagi yang bercouple tu tak boleh nak putuskan, kenapa perlu teruskan dalam keadaan ALLAH tak redha? Satu-satunya cara untuk menghalalkan apa yang anda lakukan adalah dengan pernikahan. Tapi, ingat. Bernikah setelah bercouple tidak bermakna anda bebas daripada dosa-dosa yang telah anda lakukan dengan pasangan anda sebelum anda menikah. Dosa tetap dosa. Dan bagi mereka yang telah berkahwin dengan pasangan couple anda, harus diingat bahawa anda berdua hendaklah bertaubat dengan sebenar-benar taubat. Berusaha untuk menyucikan diri dengan memohon keampunan daripada-Nya atas segala kemungkaran yang telah dilalui. Semoga kalian akhirnya nanti mendapat keberkatan pernikahan serta memperolehi zuriat dan keturunan yang soleh dan solehah, juga diredhai ALLAH.

hidup masih panjang..usah biarkan ia dipenuhi dengan perkara sia-sia.

No comments: